Sunday, October 13, 2013

How i met my Mr Jambu? #entrytertunggak

Assalammualaikum hewo korang!
Korang sihat? harap2 semua ok.. tak mcm mak ni... Pagi2 jer mesti kena migrain n kerap rasa mual. Tak tahu nape? Preggy? hurmmm belum lg kot. Kalau ada, Alhamdulillah... but for now, memang rasa sebab penat terlalu penat terkejar-kejar, Outstation, dateline, husband, Rumah, OFFICEeeEEEEEE.. so semua benda tu main peranan n of course bila terkejar-kejar ni, HORMON kita pun tak betul. Kan kan Kannnn.. So jangan usik2 kiter tau.... Hahaha

So korang,
Back to my entry, kiter kan tiba2 rasa nak reveal mcm mana cerita jumpa incik Jambu titer yang gediks tu. (ok sapa yg gedik sebenarnya, dush3) tajuk entry mcm samer n familiar je kan. haha Nampak sgt i ols pembaca setia blog tu. Tp dululah. Sekarang pun baca sebab she is very good in writing actually. But for time being, i've been busy with my work n hectic life.. nak tulis blog sendri pun hampeh apatah lagi nak baca blog2 yang super best tu! Tp i tetap follow n baca gak lah.. :) Same goes to blog2 yg i follow. U guys memang super duper best.
Ok lariii topic lagi.... sob3.. (let's straight to the point!)

Korang, as u know, im married to a guy which my ex bf for SIX YEARS... My ex boyfie merangkap mY EX Fiancee, who is my Husband now (keep repeat the same sentence, MAAF lah NOK, tu je modal mak! wakakka) last September. and for sure we got a lot of story happen di sebalik hubungan enam tahunnnn tu kan.
Enam tahun lama ke? for me kejap je hokay.. tp tu lepas kawin, sebelum plan nak kawin, hari2 cakap dah lama plak kita couple kan (ayat rempit sgt). Tell the truth, it was soOOOoooo LAMA ok. For me lah... And secara jujurnya, sampai sekarang tak caya lagi dah kawen. Bila balik Mr Jambu ada kat rumah, rasa mcm dup dap dup dap tu lain mcm je. Hah amek kau penangan rumah tangga sangat! Sedangkan before kawen siap berlagak cakap, can handle myself, can settle everything by my own, bila dah kawin ni... memang taklah.. Apapun kena ada suami. Terms of menghormati he as husband kan.. apapun kena tanya dia dlu (ok separuh mual, hik2)

So korang mukadimah sekali lagi berjela2 n panjang.... we met each other of course lah masa belaja dulu.kat mana? Haruslah kt kolej yayasan melaka (kym) skrg dah upgrade to international college of yayasan melaka (icym). We started our college in 2006. But we know each other in 2008. Dalam dua tahun tu mmg tak knl langsung plus masing2 dgn life masing2 means that ada pilihan hati masing2.
Masa dlm dua tahun tu I pernah nampak mamat ni skali duankali jer. Tu pun sbb dia salu jalan kaki. That time i still hv car. Yg kelaka tu masa mula2 nampak dia slalu jalan with his friend,  I slalu cakap ngan my friend, fify hensem eh bdk tu. Hahaa sampai ada satu masa tu bila nampak dia je, mulalah aku menggedik dlm kete. Tak caya? Haha tanya fify. Dia slalu jd mangsa aku menggedik dlm kete nampak mr jambu aku time tu. Hahaha
  
Tp masa tu just gedik lah. Aku tak mula apa2 pun. Plus I guess ashraf pun tak kenal n tak tau pun aku wujud masa tu sbb he has no idea bout me. Yelah masa orientasi im not around.. beselah anak manja kan, sesuka hati msuk kolej yg mcm apak aku punya. Org orientasi aku stil seronok monok kt rumah. Org kena dok hostel, gua ulang alik balik rumah ( seems rumah ngan kolej mcm blh guling2 je kan so takmo dok hostel) . *sigh*
  
Nak jadikan crita, in 2008 tak silap, my senior kak pinky tgh buat final project in brodcast. So she ask me samada kenal tak mana2 junior kt kolej utk jadikan talent. Ntah kenapa dalam kepala otak terfikir ashraf. (Alasan kau je tu!). So I suggest nama abe ashraf kiter tu. Dgn harapan dia naklah amek aku jd partner dia kan. ( itu tipu itu tipu) kata pun jd host nak sorang je. Hahahhaah..
  
dlm masa yg sama, aku pun tgh ada masalah dgn ex boyfie. Ashraf? Hee masa tu smua org tau dia dah clash dgn awek dia bekas student nurse tu which is aku pun tatau tp org lain dok sebok bgtau aku. Wakakaka (suke2! )
  
So korang, entah mcm mana satu hari ati tergerak nak add myspace.ashraf. n surprisingly,  dia approve ok! Mamat ni mmg ssh ckit dekat laman sosial ni. Tgk jelah kt fb.. nak tgk dia update status pun ssh apatah lg nak upload gambar mak yg x bape nk comel ni.kan! Hahaha
  
Tp sebenarnya.. kitaorg tak brapa contact thru myspace pun. I got his num! ( tgk tu terserlah kegatalan aku.kan) hey, number tu dah lama ada tau.kalau nak contact dri tahun lepas2 dah contact cuma tanak je. N thanks to linda my housemate actually yg bg num acap kat kawan dia ni. Hahahaa

Ada satu malam tu, I tergerak hati nak sms ashraf bila terbaca his profile. Seems like he have problem. N again surprisingly. . He gave a feed back! Ya Allah!  The way he replied my sms pun very calm n tade bnda pun like annoyed to me. Tapi tapi kan.. kitaorg x pernah sms panjang2 even waktu tu baru nk kenal each other. Tak pernah! Ashraf only send me sms wish goodnyte. Ada satu masa tu mcm dia ajak berborak but then I lak yg busy.  Bila.i free ajak borak dia lak busy.  So sad! It happen for two months. On off sms each other plus masa tu tgh cuti sem. Masing2 ada life sndri.
   After a month of cuti semester ( hah yg ni syok skit ni), kitaorg naik sem 5. Masa tu I duduk rumah sewa wih my housemate. . N masa tu elaun sebijik kereta from my parent kena tarik seems my dad mived to jb so takleh nak berlagak dahlah bawa kete g kolej ( padan muka). So I was like 'patah kaki' jugalah nak bergerak. So aku jaranglah nak nampak sapa2 yg aku minat dah kan seems pergi n balik kolej jer naik bus! Huuuhhhh 

Nak jadikan crita, ada one day tu we started sms each other.  N again utk wish goodnyte n good morning sajo. Ada sekali tu, ashraf sms semata-mata nak pinjam DVD, lepas tu offer diri nak dtg ambil dvd kat my house. So i pun turunlah jmpa dia ngan seluar tido katun2,(mcm minah gedik sgt masa tu, yaks) hahaah
Masa ashraf jumpa i kat bawah rumah tu, masyaAllah mulut i betul2 macam itik dah lama tak dapat makan. Berjalan laju piu piu piu non stop kengkonon cite pasal movie tu bet. Bila dah kenal acap lama, baru dia cakap..

Day by day.... one evening after I finished my class... dah sampai rumah tgh baring2, ada sms masuk. Ting ting, taw tak dri siapa?  Haruslah my mr jambu kan. Hehee ingat lg dia tulis apa
"Hye nas, tgh buat apa. Jom dinner sama2. Nak tak? " ohhhhhh omG!!! Ashraf ajak dinner weiiii.  acap si budak jambu ajak dinner weiiiii...

Aku dengan muka yang separuh riak tu, haruslah reply. Naaakkk. Tgk, terserlah tak kegatalan aku dri dlu lg. hahahahaha...
Yg bestyer, masa tu hari Selasa. Setiap Selasa kat area kitaorg ada Pasa Malam. I dah beli nasi lemak lauk ayam kot (Favourite sepanjang zaman) Sob3..Tapi demi jemputan jejaka idaman.. (auummmm)
 mak tolak ketepi Nasi Lemak Ayam sambil fefeling cari baju nak keluar dinner jam 8 malam tu!

Oh yesss.... hasil perbincangan kecoh ngan my housemate, ingat lagi masa tu buntu gila nak pakai baju apa. Im just being myself, Short n baby T. (favourite all the time skrg tak boleh dah, dush2)

Jeng3, apakah yang terjadi seterusnya? hahahaha..
Kita sambung next episode plak lah u ols..
tata! anyway, just wanna share, Ni gambar pertama kitaorg after we decide to declare as couple (bakal suami isteri kengkonon katanya hehehe )

haha fefeling sangaaaatttt!


Nota cik munchung : Lepas kenal beberapa bulan ngan ashraf, en Jambu titer ada citer tau..camni tau dia cakap : masa awk bg dvd tu, mulut awak non stop eh cakap. Cakap laju plak tu. Saya pun tak paham apa awk cakap sebenarnya. Sebab sebenarnya saya just nak jmpa awk face to face jer.  *malu kau* DAMNNNN! hahahha







 
 
 
 
 
 
 

Tuesday, September 24, 2013

Adab sentuh menyentuh kereta manusia...

Assalammualaikum n hewo korang!
  My entry today very simple. Tp nk share juga ngan smua about adab TERSENTUH CAR TO CAR n APOLOGISE. ..
  well korang, bila kita parking kereta or duduk kt area banyak kereta ni, mestilah ada satu dua kes terlanggar kereta org. Trust me terror mcm mana pun kekadang mesti careless sampai terlanggar kereta. Maybe mmg ada lah yg langsung tak langgar tp kalau terlanggar tu nk buat mcm mana.
  Nak jadikan cerita, last week baru terperasan my car bahagian tayar kiri depan ada kemek. For sure I tau kalau I sndri terlanggar ke tidak kan. So I cakap ngan my jambu man, ni mesti ada org terlanggar my car waktu nk parking. Im sure n very2 sure about dat. Walaupun ashraf x percaya tp I brief him that I tak langgar apa2 pun this before.
  Mula2 tadelah rasa sakit hati pun. But then bila my fren tego n I cuci kee tgk kesan kemek tu ada rasa sakit hati plak.
  Critanya kat sini, mmg kena langgar!
  Well guys wanna share something. .. mmg agak pelik prangai aku yg akan mengaku salah kalau aku buat sesuatu benda. Apa salahnya if kita dah terlanggar atau tersentuh kereta org kita minta maaf.
  Awal tahun lalu, I pernah terlanggar one car ni masa nak masuk parking kt opis. Kesan cat skit je. Ingat lg kete persona.. masa tu tadelah nk rasa gelabah but then aku siap letak nota kt tingkap depan n saying dat I am very sorry sbb terlanggar tepi n leave my fon num if he/ she want to me bayar.
  But then tunggu punya tunggu, ptg tu I received a sms saying dat kesan ckit je. N thanks for being honest.
  Lega dapat sms tu. Of course ati rasa gumbira.
  So korang back to my tajuk entry kat atas, bila kita langgar kete org yg kita tak kenal especially kt parking, y dont we take action to ask for apology.  Tak rugi pun. Ntah2 dia doakan kita abb kejujuran kita. Atleast, next time when it happen to us ada org mengaku kesalahan mereka. N kita pun x sakit hati.
  Apa yg cuba aku nak sampaikan, aku mmg sakit hati sbb kete aku kemek. Huaaaaa tu jelah nk cite sebenarnya.  Hahahahaha
 
Nota cik muncung : kereta je kot tp aku ttp emosi sbb kereta kita bayar bulan2 n down payment by my parent. Mestilah syg oooooo walaupun sebenarnya aku dah banyak kali langgar tembok kt opis. Hahahahah
Love N
Xoxo!

Sunday, September 22, 2013

Engagement on 16 February 2013 :)

Assalammualaikum hewo korang!
oh oh oh... sgt2 lama tak update blog i ols ni kan! last time update before raya kan? tu pun entry tertunggak. Damn.. nampok tak kebusyian mak sepanjang tempoh tu. hohoho....
   
  Masalahnya ada ke org yang nak baca blog ni? hahahaha *ok feeling2 syok sendiri sudah*

    Well, korang... Just wanna share for those yang maybe tak tahu atau maybe kurang mengetahui atau kurang nak ambil tahu (haha), i ols dah pun tukar status i ols from single but not available to not single n unavailable.
  Hoh, ayat kau memang berterabur. Senang cerita.. from SINGLE to MARRIED. Married to who? Haruslah my ex boyfie since study dulu merangkap bekas incik Tunang iaitu Encik Somi, Muhammad Ashraf Atan, aka Abg Jambu titerrrrrrr... Nom Nom Nom.....

  Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, pagi 7 September 2013, abam Jambu titer sah jadi milik kiter. Kiter pun dah jd milik dia (alahai apasal gedik sangat kau ni tenok) hahaha

  Ok serius! Back to normal, alhamdulillah, bertempat di Surau Salman al-fairisi, Sungai Petani Kedah, saya sah bergelar isteri kepada Muhamad Ashraf Atan selepas enam tahun menyulam cinta sebagai pasangan kekasih (n again ayat story 'Raikan Cinta' sangat kau ni jah)

  Nak cerita banyak psl wedding mcm tak best pula bila tertengok tajuk entry ni. huuu, so lebih rasa seronok kalau crita psl tunang dulu kan. As ramai kawan2 yang terkejut bila i invite invitation wedding kat FB, semua tanya, bila bertuangnya? biar betik bertunang? ko ni demam ke? tade angin tade ribut trus nikah? 

    Oh oh oh, memang tak seronoknya jawab soalan bertubi2 piu piu piu mcm peluru berpandu dri langit. Tu belum soalan daripada rakan2 kat opis, tanya dah tunang Bila nak langsung? betul ke dah bertunang? cam tak caya je nak kawen? hokay! tu memang antara soklan yang buat aku senyum tak ikhlas tiap kali org nak tanya. Paling best, tengah buat story ada sms, atau wassap atau fb mesengger masuk.. Tak gtau pun dah bertunang, Kenapa tak masukkan gambar dlm album kt FB (ok, aku nak tembak org yg tanya)

  For me , yes tak salah tanya. Plus bertunang kan. Benda baik. Tapi alangkah baiknya jika kami muat naik gambar pernikahan atau Perkahwinan kami... Oleh itu, me n Mr Jambu decided not to upload any gambar tunang kat FB. Media sosial lain tape such as Insta  (agak private for us, only org yg dikenali or rapat yang ada our insta) twitter (we do hv acc for twitter but then both like tgk twitter mcm errrrr wujud eh benda ni) But not FB.. Bahaya woooooo, Ramai sgt yg menggelabah nanti! errkkk

  So dear friends n sanak saudara, we are very sorry kalau ada yang terasa hati sebab tatau bila bertunangnyer. Plus, ikutkan hati memang nak rahsiakan terus tetapi memandangkan rasa 'gedik' tu ada nak upload gambau tunang utk tontonan rakan yang rapat dan tak bape nak rapat, kitaorg biar je our official photografer--> AWAN FOTO to upload our photo kat facebook. Maknanya bila muat naik, nama kena tag.. then semua org boleh tgk. Masa tu mmg kena piu2 100 juta kali dengan soalan2 bernas n cepu mas KENAPA TAK BGTAU? hahahhaa
  
  So dear friends, dengan rasa rendah hati dan nowwww then i present u ols gambar sepanjang tunang yang da got it from OP titer yg sangat cool... Untuk majlis perkahwinan pun, we ols guna perkhidmatan AWAN FOTO, Zul n Manaf. Mereka sangat Cool ok! tgk gambo tunang dah puas hati, untuk wedding tak dapat tgk yg banyak lg. ada sikit2 jer. Tq AWAN FOTO..

  Kalau rasa nak bertunang ke kawen ke, majlis cukur jambul ke, AWAN FOTO really higly recommended! 

Yehaaa

Enjoy the pix all :)
   

Kids corner by my sister Nonie! oh my... walaupun simple i suka2 sgt. tq kakak!

Hantara from my side :)

Nephew n niece, ni baru separuh ni.. nom nom nom

All white hahaha salah percaturan baju namanya ni

Room design all from moama! creative kan mama!


werrrr

Masa ni tgh tanya hubby where are you? dah lambat tau. hahaha

Left - My 3rd sister, Nonie. Right- my sis mother in law, top right - my 2nd sister Mimie Bottom right - my sister in law n Qawiey

My beloved cousin kak Noly :)

My eldest sister n brother in law..




Hantaran from his side :)

Oh masa ni future mother in law, now dah MIL :)

love love love!


Family members :)

YooooOOOOO


Nota Kaki : Alhamdulillah.. Walaupun perancangan bertunang ni sebenarnya langsung tak terlintas dalam kepala otak ditambah lagi dugaan two weeks before bertunang, abah admited kat hospital, everythings went smooth hari majlis. Alhamdulillah.. Bersyukur sangat dengan ahli keluarga yang banyak membantu n very supportive walaupun jadi ank bongsu ni kesian sikit, kakak2 n abg busy with anak masing2, gambar dalam fon memasing pun tak bape nak banyak. Nasib baik ambil OP tau! hahahaha... Thanks dear family members n of course my dear encik bekas tunang merangkap suamiku! Leb leb leb!!!!

xoxo,
love N!


Tuesday, July 23, 2013

Mukah with twin otter! Good experience bebeyh!

Assalammualaikum hye korang!
  Apa khabar korang? Hope semua sihat aja. Nak tanya tuan pun belog ni apa khabar tak? Tak???? Ok fine..... hahahaha
  
    Anyway korang, kalau baca my previous entry,  semua tahu yg saya berada di bangkok utk lima hari. Tp tu bukan benda nk critanya. Hihihi after my pleasant flight from BKk to Kul masa tu jam 8.30 pm, on je mobile data n search network maxis, berduyun2 mesej masuk kt inbox. piu piu piu... eh tipu bunyi msg sy bkn mcm tu., maap mak over.
    
    Baca satu persatu punya mesej, berduyun2 msg kak mariya. Kesian kak mariya (penyelaras seminar PMR-BH) risau sebab esoknya i kena handle seminar kat mukah. Flight takyah cakaplah ye... Jam 8.30 pagi. Bayangkan jam berapa mak kne terpacak kt TBS tu hah. 

   Tanpa buang masa, dalam tgh rush mengangkut segala bagai bagai, cepat2 pergi departure hall untuk print boarding pass, pastu terus gerak balik. Hah jangan cakap dapat balik terus ye. Naik ERL turun TBS, pastu singgah rumah saadiah sebab nak kena ambil sijil untuk peserta seminar. (thanks kak saadiah sanggup tunggu mak depan pintu nk ambik sijil punya psl)

   Lepas tu, sampai rumah tepat jam 12.30 tgh malam.  Ingat boleh tido? oh tidaaaakkkk. Baju belum pack lagi. Nasib baik ada beg doraemon yg mama belikan utk anak dia yg banyak outstation dan plg best suka campak2 beg. Itu saya! sob2.. Put aside luggage Bangkok, beg g Mukah mmg dah standby sebelum fly aritu.
  
  Tp korang, dalam keadaan penat sgt tu.. memang x dapat nak tidur selena-lenanya. Dengan penat, dengan takut miss flight, alamatnya abah jadi mangsa utk jd alarm clock. 'Abah jangan lupa kejut jam 4 tau. Ok nanti abah suruh anggota abah kol abah, then abah kol iela. " haaah camtulah dialog dgn abah.
  
Tgk ni tgk ni, muka tak cukup tido.. 6AM -KLIA


  Apapun alhamdulillah... semuanya berjalan lancar dalam takut2 tu sebab 1st time handle seminar yang jauh dan meyeberangi Laut China Selatan ni.. Kalau Sabah, mmg aku terrorlah jalan kt sana..tp bila Sarawak ni.. telan ayaq liuq jap... X reti. *^_~*

   Ok korang, mcm bese, mukadimah panjang nk mamposss sampai tajuk entry dah tade kaitan dah. Kalau headline story ni mmg aku dah kena panggil dengan editor rasanya. hahahaha. Apapun (brapa kali apapun lah kau ni) perjalanan ke Mukah sangat seronok ok. Aku ingat atas flight boleh qada tidur rupanya idok. Melayan movie the croods atas flight sambil gelak2. Pastu transit ariport Miri, untuk ambil Twin Otter to Mukah.

  Hah tang twin otter ni memang aku seronok sangaaaatttt! dengar experience cite2 dari abang2 ADD, semua kata best. weee mmglah best! Wlaupun tahap dengung gegendang telinga aku tak boleh blah masa itu, tapi sebab terlebih eksaited, dah kt atas tu, aku dok bebellah sorang2 cepatlah turun... Tak tahan nak buang air (mengada masa kt bawah kau tanak buang) haha Apapun (lagi apapun?) Memang seronok pengalaman naik twin otter MASWINGS. Kalau kat sarawak, macam nilah kehidupan mereka. Selain pengangkutan sungai, darat, maswings juga menyediakan perkhidmatan untuk mereka yang tinggal agak jauh dari kawasan2 bandar mcm Kuching, Miri dan Sibu (contoh ye).

  Tapi memang pengalaman ke Mukah disambut org yang begitu baik2 sekali, memang rasa penat Bangkok lima hari, penat bangun awal semuanya hilang mcm tu jer. Terima kasih banyak2 to kakitangan Bank Rakyat cawangan Mukah yg sgt2 baik dan beri layanan yang sgt tip top ok! banyak2 cawangan pergi bukan nk berat sebelah tp cawangan Mukah is the best for me! yg lain pun ok.. but cawangan Mukah extra best ckit!
( jangan risau sy puji melambung sy tak dapat apa apapun) 

  Apapun (again???) hahaha dekat Mukah dua hari, n balik to KL sunday Morning, sampai rumah jam 4, balik terus kebabommmm, Encik Jambu miscalled 4kali, kali kelima baru angkat. Pastu blur2, turun rumah, dia ajak g makan. Pastu g rumah baru, berangan2 feeling2 kemas rumah then balik rumah cheras sambung Tido. kebabooomm!

itulah kisah penat sy, n saya pun penat nak tulis dah. Merapu lah. aaflah saya mmg kelam Kabut punya OLANG! hahahaha

View from my hotel Kingswood Hotel Mukah :()
Hello Mukah!
Damn kau ingat kau mak datin ke posing mcm tu? hahaha
Ini kawan2 saya dari Bank Rakyat cawangan MUKAH
Cikgu Mustaqim n Cikgu Latifah, Penceramah PMR - BH
Ok yg ni, memang sedaaappp!
Bukan main semangat duduk blakang pilot! hahaha
tataulah ni area mana ni
Self check in. weeeeee
Mukah :)
That is not twin Otter, i guess that one is ATR or foker. Twin otter lg kecik n comel :)












Tuesday, July 2, 2013

Bangkok...

Assalammualaikum n hewo guys!
  Apa khabar u ols? Nak tulis panjang2 malam cenggini tiba2 jd malas. Tatau lah kenapa maybe.sebab enat sangat n penat baru abes type story yg tak bape nak berjela selepas seharian berda di.luar. dalam.keadaan yg sgt sejuk kt hotel room ni... adalah.lebih baik jika kita melenakan mata dan merehatkan.diri kan. ( dah dia mepek daaaaa)
  Apapun korang, mcm tak biasa plak dia nk merepek kan.. hik2... entry kali ni tade nak tulis panjang2... tp saja nak share a few pix from me selama tiga hari kt bangkok. Ada dua hari lagi sebelum balik kl, lepas tu jangan ingat blh rehat ye... I kena sambung fly to mukah utk seminar spm bank rakyat pula.
  Oh pengsan bila dgr tp inilah nasib bila salah percaturan dalam hidup.  Heee apapun, tanak cakap banyak ( phew mmg entry plg malas dan tade 5w1h sungguh) ...
Note telunjuk : im here for hitachi young leaders initiative-12th Bangkok, Thailand. I will update to u guys about this cool programme soon yah as I am so tired right now n I need to Zzzzzzz... kroh3, nyte buddies!
Love N!
Xoxo ;)
Meet Miss Baizura from Bernama :)
we LOVE eating! hahahha
Kak Arfa from NST
Weeee I am proud for bringing my father's Name!
Awhh wearing Baju Kurung on the 2nd day of conference. Feel really comfortable!
View From my room :) Le Meridien Bangkok
Oh no! nasib baik sampai nk ptg dah. kalau dri pg, mmg habis duit aku. sob3!
Hasil tangkapan utk msa sejam shopping!
Tade motif langsung